راه و ترابری یکی از ریشه دارترین گرایش های مهندسی عمران است. شبکه حمل و نقل با اتصال مراکز استراتژیک کشور تاثیر شگرفی  بر روی مسائل سياسی، اقتصادی و اجتماعی دارد. تمرکز اصلی در این گرایش بر روی طراحی و نگهداری تمام سیستم های حمل و نقلی نظیر راه­ها، راه آهن و فرودگاه ها می باشد. دانشجویان در این گرایش با طرح هندسی سیستم های حمل و نقلی آشنا شده و روش های غلبه بر محدودیت های موجود در طرح را فرا خواهند گرفت. طراحی سازه روسازی راههای ارتباطی شامل انتخاب نوع مواد به کار رفته در لایه ها و ضخامت آنها به نحوی که طرح ارائه شده کیفیت و کارائی لازم را در طول مدت خدمت رسانی حفظ نماید، از دیگر اهداف این گرایش می باشد. از دیگر موارد مطرح در این گرایش، فراگیری سیستم مدیریت و تعمیر و نگهداری راه ها است به نحوی که مطلوب ترین شیوه برای نگهداری راههای موجود در شرایط مطلوب و همچنین افزایش عمر مفید آنها، به خصوص در شرایط محدودیت بودجه پیشنهاد گردد. اولویت بندی و انتخاب نوع تعمیرات و اختصاص بودجه بر اساس یک سیستم مطلوب مدیریت راه، به نحوی خواهد بود که حداکثر بازدهی و طول عمر با حداقل هزینه ها محقق گردد.

مباحث اصلی در این گرایش شامل تحلیل و طراحی روسازی، تکنولوژی و مواد روسازی، طرح هندسی راه، مهندسی ترافیک و مدیریت تعمیر ونگهداری راه می باشد. مباحث مرتبط دیگری نظیر مدیریت و نگهداری پل، مدیریت و نگهداری تونل، مهندسی فرودگاه، مهندسی بنادر، مکانیک شکست، مکانیک خاک پیشرفته، مهندسی راه آهن، ایمنی ترافیک، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی، برنامه ریزی حمل و نقل نیز در این گرایش مورد توجه می باشند.

امکان ادامه تحصيل در گرايش راه و ترابری در مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد. علاوه بر این،  با توجه به اهمیت شبکه حمل و نقل به عنوان یکی از کلیدی ترین ابزار توسعه اقتصادی- اجتماعی، سرمایه گذاری بسیاری در این حوزه در نقاط مختلف دنیا صورت می گیرد که منجر به ایجاد فرصت های پژوهشی بسیاری در این گرایش در دانشگاههای معتبر دنیا شده است. لذا فارغ التحصیلان این گرایش از فرصت بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل و کار پژوهشی در مراکز علمی سرتاسر دنیا برخوردار خواهند بود. همچنین کمبود اعضای هیئت علمی در این گرایش، فرصت مناسبی را برای فارغ التحصیلان دکتری که مایل به کار در مراکز دانشگاهی می باشند، فراهم نموده است.

با توجه به تعداد کم تر فارغ التحصیلان این گرایش در مقایسه با سایر گرایش های مهندسی عمران و نیاز گسترده به توسعه سیستم حمل و نقل کشور در سال های پیشرو، فرصت های شغلی مناسبی برای متخصصین در این گرایش وجود خواهد داشت. ادارات راه و ترابری، سازمان‌های برنامه و بودجه، شهرداری‌ها، سازمان‌های حمل و نقل و ترافیک، پژوهشکده های حمل و نقل، شرکت راه آهن ، مهندسین مشاور و دفاتر فنی شرکتهای پيمانکاری از جمله مراکز مهم جذب مهندسین راه و ترابری می باشند.
 

تعدادی از پروژه های تحقیقاتی انجام شده و در حال انجام

- توسعه مدل های پیش بینی تغییرات پارامتر های سازه ای روسازی به منظور بررسی زوال سازه ای روسازی

- استفاده از روش بازه سرویس دهی باقی مانده در مدیریت برنامه ریزی تعمیر و نگهداری روسازی راه ها