رفتن به محتوای اصلی
x

آزمايشگاه جامع قير و آسفالت

Level begin

آزمايشگاه جامع قير و آسفالت دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان در بهار ۱40۰ با حضور وزير راه و شهرسازي، استاندار اصفهان و معاونين، رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، مديركل راه و شهرسازي استان اصفهان و رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان و جمعي از اساتيد و پژوهشگران فني و مهندسي در محل دانشگاه صنعتي اصفهان افتتاح گردید.

از جمله اهداف این مرکز، بهره مندی از ظرفیت­های فاخر علمی، توانمندی­های محققان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ،استانداردسازی محصولات مرتبط با روسازی، و بهره­گیری از فناوری­های نوین به منظور طراحی بهینه و افزایش طول عمر راه­ها می باشد.

با انتقال تجهيزات آزمايشگاهي مركز تحقيقات راه،مسكن و شهرسازي به دانشگاه صنعتی اصفهان و استقرار آن­ها در این مجموعه، خدمات آزمايشگاهي، آموزشي و پژوهشي به داخل و خارج از این دانشگاه و زمینه بهره­گیری از ظرفیت­های علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به منظور پوشش منطقه جنوب کشور فراهم گردید.

 

 

قابلیت ها

  • شناسایی و انجام پروژه­های تحقیقاتی، پژوهشی و کاربردی
  • تسهیل فعالیت­های پژوهشی در زمینه قیر و مخلوط­های آسفالتی
  • انجام خدمات مشاوره­ی علمی و فنی انجام پروژه­های راه سازي و کنترل کیفیت روسازی راه
  • ارزیابی عملکرد روسازی راه و اجرای سیستم مدیریت روسازی
  • انجام خدمات مشاوره­ی کنترل کيفيت قیر و مخلوط­های آسفالتی
  • همکاری در انجام پروژه­های دانشجویی در راستای اهداف مرکز
  • برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی

دستگاه­ها

چکش تراکم مارشال

از چکش تراکم مارشال برای تهیه نمونه­های آزمایشی از مخلوط آسفالت جهت آزمایش بارگذاری مارشال استفاده می­شود. تراکم نمونه­های آسفالت با رها شدن چکش از ارتفاع مشخص با تعداد دفعات معین با توجه به میزان ترافیک صورت می­گیرد.

 

جک مارشال

آزمایش مارشال در مهندسی روسازی هم برای طرح مخلوط و هم برای ارزیابی آن استفاده می­شود. از دستگاه جک مارشال برای تعیین مقاومت فشاری و روانی نمونه­های آسفالت استفاده می­شود. به طور کلی استقامت مارشال نشان­دهنده­ی حداکثر توانایی مخلوط در مقابل بار و روانی مارشال نشان­دهنده­ی میزان تغییر شکل در مقابل بار می­باشد.

دستگاه UTM

 

دستگاه UTM برای کاربردهای مختلف در آزمایش­های روسازی مورد استفاده قرار می­گیرد. عمده­ترین کاربرد آن به شرح زیر می­باشد.

تست کشش دینامیکی

تست خستگی آسفالت

 تست کشش غیر مستقیم

  تست خمش

تست خزش

استخراج مدول برجهندگی

آزمايش كشش غيرمستقيم (IDT)

https://d2k0ddhflgrk1i.cloudfront.net/CiTG/Over%20faculteit/Afdelingen/Structural%20Engineering/Sections/Pavement%20Engineering/Facilities/IndirectTensionStrengthandFatigue.jpg

یکی از خرابی­های عمده در روسازی مربوط به پدیده­ی خستگی مي­باشد. لذا لازم است تا با استفاده از روش­هاي مناسب آزمايشگاهي به ارزيابي توان مقاومت خزشي و خستگي مخلوط­هاي آسفالتي پرداخته شود. در اين خصوص روش­هاي آزمايشگاهي مختلفي وجود دارند که از آن جمله مي توان به روش آزمايش کشش غير مستقيم ديناميکي اشاره نمود. در اين آزمايش نمونه­هاي استوانه­اي شکل تحت بارگذاري ديناميکي قرار مي­گيرند.

 

آزمايش تعيين درصد قیر (Extraction)

تفکيک قير و مصالح سنگي از يکديگر در مخلوط آسفالت را تجزيه آسفالت مي گويند. این آزمایش جهت تعيين پارامترهاي مهم آسفالت اجرا شده در سطح راه از جمله دانه بندي مصالح، درصد قير، نوع قير به کار رفته طراحی شده است. بنابراين آزمايش تجزيه آسفالت، ابزار مناسبي براي کنترل کار پيمانکاران خواهد بود و مي تواند صدق کار آنان را به محک بگذارد

  آزمايش خستگی آسفالت (fatigue Beam Test)

هدف اصلی از انجام این آزمایش، ارايه مدلی برای پیش بینی عمر خستگی آسفالت بوده که از طریق انجام آزمون­های خستگی بر روی نمونه­های استاندارد به شکل تیر انجام می­شود. این دستگاه مي تواند بارهای تکراری به نمونه­های آسفالتی وارد کند و تغییر شکل ایجاد شده را محاسبه نماید. آزمایش خستگی به وسیله قرار دادن تیر آسفالتی تحت بارگذاری تکراری چهار نقطه­ای در یک سطح کرنش معين انجام می­گیرد.به صورت کلی، آزمایش تیر خستگی به دو روش تنش ثابت و کرنش ثابت صورت می­پذیرد.

متراکم کننده چرخشی روسازی (Gyratory Compactor)

تراکم نمونه های مخلوط آسفالتی نمونه مخلوط آسفالتی به وزن تقریبی 1200 یا 4700 گرم تحت فشار ثابت حدود600 کیلو پاسکال قرار می‌گیرد. چکش بارگذاری با زاویه 25/1 و سرعت دوران 30 دور در دقیقه نمونه را به حالت ورز دادن متراکم می­کند. در حین تراکم خصوصیات حجمی مخلوط آسفالتی شامل وزن مخصوص واقعی، ارتفاع نمونه، میزان درصد فضای خالی تعیین می‌گردد.

آزمايش سايش لوس آنجلس

سنگدانه های مورد استفاده در هنگام تهیه مخلوط آسفالتی باید در برابر وزن وسائل نقلیه سنگین و همچنین وزن غلتک­ها مقاومت کافی داشته و نبايد دراثر تنش­هاي ناشي از وزن آنها شکسته وخرد شوند. آزمایش سايش لوس­آنجلس برای اندازه­گیری سختی و مقاومت سایشی سنگدانه­ها استفاده می­شود.

 

آزمایش نسبت باربری کالیفرنیا

آزمایش ظرفیت باربری کالیفرنیا نیز یکی از آزمایشاتی است که به واسطه آن می توان برای خاک قرضه یا خاک محل موردنظر، حداکثر فشار قابل اعمال را محاسبه کرد. در راه سازی، عدد CBR در انعکاس مقاومت برشی خاک و تحمل آن در برابر بارهای ترافیکی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به عبارت دیگر CBR خاک یکی از عوامل در طرح ضخامت رویه راه­ها است. به طوری که با تعیین عدد CBR می توان ظرفیت باربری خاک بستر و کلیه لایه­های روسازی، از قبیل زیر اساس و اساس را تعیین نموده و بر طبق آن ضخامت لایه ها را بدست آورد.

اطلاعات تماس

ایمیل:  mabtahi@iut.ac.ir

تلفن:03133913830

آدرس: اصفهان- دانشگاه صنعتی اصفهان- آزمایشگاه جامع قیر و آسفالت

تحت نظارت وف ایرانی