آزمايشگاه جامع قير و آسفالت دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان در بهار ۱40۰ با حضور وزير راه و شهرسازي، استاندار اصفهان و معاونين، رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، مديركل راه و شهرسازي استان اصفهان و رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان و جمعي از اساتيد و پژوهشگران فني و مهندسي در محل دانشگاه صنعتي اصفهان افتتاح گردید.
از جمله اهداف این مرکز، بهره مندی از ظرفیتهای فاخر علمی، توانمندیهای محققان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ،استانداردسازی محصولات مرتبط با روسازی، و بهرهگیری از فناوریهای نوین به منظور طراحی بهینه و افزایش طول عمر راهها می باشد.
با انتقال تجهيزات آزمايشگاهي مركز تحقيقات راه،مسكن و شهرسازي به دانشگاه صنعتی اصفهان و استقرار آنها در این مجموعه، خدمات آزمايشگاهي، آموزشي و پژوهشي به داخل و خارج از این دانشگاه و زمینه بهرهگیری از ظرفیتهای علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به منظور پوشش منطقه جنوب کشور فراهم گردید.
قابلیت ها
- شناسایی و انجام پروژههای تحقیقاتی، پژوهشی و کاربردی
- تسهیل فعالیتهای پژوهشی در زمینه قیر و مخلوطهای آسفالتی
- انجام خدمات مشاورهی علمی و فنی انجام پروژههای راه سازي و کنترل کیفیت روسازی راه
- ارزیابی عملکرد روسازی راه و اجرای سیستم مدیریت روسازی
- انجام خدمات مشاورهی کنترل کيفيت قیر و مخلوطهای آسفالتی
- همکاری در انجام پروژههای دانشجویی در راستای اهداف مرکز
- برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی
دستگاهها
چکش تراکم مارشال
از چکش تراکم مارشال برای تهیه نمونههای آزمایشی از مخلوط آسفالت جهت آزمایش بارگذاری مارشال استفاده میشود. تراکم نمونههای آسفالت با رها شدن چکش از ارتفاع مشخص با تعداد دفعات معین با توجه به میزان ترافیک صورت میگیرد.
جک مارشال
آزمایش مارشال در مهندسی روسازی هم برای طرح مخلوط و هم برای ارزیابی آن استفاده میشود. از دستگاه جک مارشال برای تعیین مقاومت فشاری و روانی نمونههای آسفالت استفاده میشود. به طور کلی استقامت مارشال نشاندهندهی حداکثر توانایی مخلوط در مقابل بار و روانی مارشال نشاندهندهی میزان تغییر شکل در مقابل بار میباشد.
دستگاه UTM
دستگاه UTM برای کاربردهای مختلف در آزمایشهای روسازی مورد استفاده قرار میگیرد. عمدهترین کاربرد آن به شرح زیر میباشد.
تست کشش دینامیکی
تست خستگی آسفالت
تست کشش غیر مستقیم
تست خمش
تست خزش
استخراج مدول برجهندگی
آزمايش كشش غيرمستقيم (IDT)
یکی از خرابیهای عمده در روسازی مربوط به پدیدهی خستگی ميباشد. لذا لازم است تا با استفاده از روشهاي مناسب آزمايشگاهي به ارزيابي توان مقاومت خزشي و خستگي مخلوطهاي آسفالتي پرداخته شود. در اين خصوص روشهاي آزمايشگاهي مختلفي وجود دارند که از آن جمله مي توان به روش آزمايش کشش غير مستقيم ديناميکي اشاره نمود. در اين آزمايش نمونههاي استوانهاي شکل تحت بارگذاري ديناميکي قرار ميگيرند.
آزمايش تعيين درصد قیر (Extraction)
تفکيک قير و مصالح سنگي از يکديگر در مخلوط آسفالت را تجزيه آسفالت مي گويند. این آزمایش جهت تعيين پارامترهاي مهم آسفالت اجرا شده در سطح راه از جمله دانه بندي مصالح، درصد قير، نوع قير به کار رفته طراحی شده است. بنابراين آزمايش تجزيه آسفالت، ابزار مناسبي براي کنترل کار پيمانکاران خواهد بود و مي تواند صدق کار آنان را به محک بگذارد
آزمايش خستگی آسفالت (fatigue Beam Test)
هدف اصلی از انجام این آزمایش، ارايه مدلی برای پیش بینی عمر خستگی آسفالت بوده که از طریق انجام آزمونهای خستگی بر روی نمونههای استاندارد به شکل تیر انجام میشود. این دستگاه مي تواند بارهای تکراری به نمونههای آسفالتی وارد کند و تغییر شکل ایجاد شده را محاسبه نماید. آزمایش خستگی به وسیله قرار دادن تیر آسفالتی تحت بارگذاری تکراری چهار نقطهای در یک سطح کرنش معين انجام میگیرد.به صورت کلی، آزمایش تیر خستگی به دو روش تنش ثابت و کرنش ثابت صورت میپذیرد.
متراکم کننده چرخشی روسازی (Gyratory Compactor)
تراکم نمونه های مخلوط آسفالتی نمونه مخلوط آسفالتی به وزن تقریبی 1200 یا 4700 گرم تحت فشار ثابت حدود600 کیلو پاسکال قرار میگیرد. چکش بارگذاری با زاویه 25/1 و سرعت دوران 30 دور در دقیقه نمونه را به حالت ورز دادن متراکم میکند. در حین تراکم خصوصیات حجمی مخلوط آسفالتی شامل وزن مخصوص واقعی، ارتفاع نمونه، میزان درصد فضای خالی تعیین میگردد.
آزمايش سايش لوس آنجلس
سنگدانه های مورد استفاده در هنگام تهیه مخلوط آسفالتی باید در برابر وزن وسائل نقلیه سنگین و همچنین وزن غلتکها مقاومت کافی داشته و نبايد دراثر تنشهاي ناشي از وزن آنها شکسته وخرد شوند. آزمایش سايش لوسآنجلس برای اندازهگیری سختی و مقاومت سایشی سنگدانهها استفاده میشود.
آزمایش نسبت باربری کالیفرنیا
آزمایش ظرفیت باربری کالیفرنیا نیز یکی از آزمایشاتی است که به واسطه آن می توان برای خاک قرضه یا خاک محل موردنظر، حداکثر فشار قابل اعمال را محاسبه کرد. در راه سازی، عدد CBR در انعکاس مقاومت برشی خاک و تحمل آن در برابر بارهای ترافیکی از اهمیت بسزایی برخوردار است. به عبارت دیگر CBR خاک یکی از عوامل در طرح ضخامت رویه راهها است. به طوری که با تعیین عدد CBR می توان ظرفیت باربری خاک بستر و کلیه لایههای روسازی، از قبیل زیر اساس و اساس را تعیین نموده و بر طبق آن ضخامت لایه ها را بدست آورد.
اطلاعات تماس
ایمیل: mabtahi@iut.ac.ir
تلفن:03133913830
آدرس: اصفهان- دانشگاه صنعتی اصفهان- آزمایشگاه جامع قیر و آسفالت